close
رزرو آنلاین هتل
بزرگان
در شبکه های اجتماعی هوادار ما باشید
صفحه اصلی تالار گفتمان آرشیو عضویت ورود نقشه سایت خوراک تماس با ما در تلگرام ما را همراهی کنید مترجم قالب
بر محمد و آل محمد صلوات

قالب وبلاگ


کفران سی‌تی
Flag Counter

ببین از چه جا‌هایی اومدن 

برای دیدن روستای تو 

ای جوان کفرانی


Flag Counter

درباره مــا
روستای کفران
روستایی در دل کویر درجایی دور دست آن جا که مردمان خون گرم و مهمان نوازش مشغول کار اند کسب روزی حلال روستایی شهید پرور آنجا که مشمول است از بنا های تاریخی فرهنگی آنجا که .....
موضوعات
  • اخبار
  • مساجد
  • امامزاده ها
  • اماکن تاریخی و گردشگری
  • بزرگان
  • رسم و رسوم ها
  • مراسم ها
  • محصولات فرهنگی هنری
  • مراسم ماه محرّم و ماه صفر
  • مشکلات
  • طبیعت کفران و بخش
  • روستاها و شهر های اطراف
  • با شهداء
  • کشارزی و دامداری
  • آرشیو
    لینک های روزانه
    لینک های دوستان
    نظرسنجی
    شما جزء کدام یک از موارد زیر هستید؟؟






    انتخاب زبان سایت :

    آیت الله قدیری از نگاه دوستان و شاگردان

    69 بازدید یکشنبه 25 تير 1396 بزرگان,آیت الله محمد حسن قدیری,
    لایک: نتیجــــه : 0 امتیــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 0

    رسا، سرویس سیاسی ـ استاد حوزه علمیه قم و از شاگردان درس خارج مرحوم آیت الله قدیری گفت: آیت الله قدیری در مسائل فقهی دقیق و نكته سنج بود.

    حجت الاسلام جواد نوایی، استاد حوزه علمیه قم و از شاگردان درس خارج مرحوم آیت الله قدیری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به بیان فظایل اخلاقی و علمی آن عالم ربانی پرداخت.

    وی با بیان اینكه آن عالم فرزانه در طی دوران تحصیل خود در نجف و قم همواره از طلاب برجسته در درس و بحث بوده است، گفت: ویژگی خاص وی در پرداختن به مسائل فقهی موجب امتیاز خاص در كلاس های درسی مراجع بزرگی چون آیت الله خویی شده بود، از این رو همواره مورد احترام طلاب و اساتید قرار می گرفت.

    وی با اشاره به حضور چند دهه ای آیت الله قدیری در دفاتر استفتائات بنیانگذار كبیر انقلاب و رهبر معظم انتقلاب تاكید كرد: این بزرگواران با وجود دل مشغولی های فراوان سیاسی و اجتماعی از حضور فقهایی از جمله آیت الله قدیری استقبال و نظرات فقهی وی را می پسندیدند.

    این استاد حوزه علمیه قم به شیوه بررسی مسایل فقهی توسط آیت الله قدیری اشاره كرد و گفت: وی در مسائل فقهی دقیق و نكته سنج بود، به نحوی كه به مسائل خاص احاطه كامل داشت و در مورد برخی مسائل نیز نظرات خاص و كلیدی ارایه می كرد.

    حجت الاسلام جواد نوایی خاطر نشان کرد: نوع نگاه مرحوم آیت الله قدیری به مسائل فقهی باز و برخوردار از نوعی روشن بینی و زمان شناسی خاص بود كه این موضوع برگرفته از نظرات استاد وی، امام خمینی(ره) بود.

    وی به درس خارج مرحوم آیت الله قدیری در قم اشاره كرد و افزود: تعداد طلابی كه در مجالس درس خارج فقه فقها شركت می کنند، نشانگر میزان توانایی استاد در آن زمینه است، از این رو جلسات درسی آیت الله قدیری نیز با حضور پرشور طلاب برگزار می شد.

    حجت الاسلام نوایی با بیان اینكه آن مرحوم حاشیه بر عروه الوثقی را به همراه سلسله مقالات و تحقیقات در علم اصول را به نگارش در آورده است، تاكید كرد: آیت الله قدیری را باید از مجتهدین برجسته كشور به حساب آورد چراكه خاموش شدن چراغ عمر ایشان در هفتاد سالگی سبب ناشناس ماندن مقام اجتهادی ایشان در میان آحاد جامعه شد.

    انتهای خبر // خبرگزاری رسا //www.rasanews.com

     

    دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم در مورد آیت الله قدیری

    73 بازدید یکشنبه 25 تير 1396 بزرگان,آیت الله محمد حسن قدیری,
    لایک: نتیجــــه : 0 امتیــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 1

    آن مرحوم از نظر علمی و فقهی از شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه بود كه دانش و علم خود را با اخلاق پسندیده و نیكو به خوبی هماهنگ كرد

    مرحوم آیت‌الله قدیری در نجف در كنار امام راحل (ره ) بود و از سال 1350 نیز به عضویت شورای استفتاء بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در آمده و خدمات بزرگی را در زمینه فقهی و علمی ارایه داد

    حضور موثر آیت‌الله قدیری در نجف اشرف و شركت در درس خارج فقه حضرت امام خمینی (ره ) و سایر مراجع تقلید، از او شخصیتی برجسته و ممتاز علمی و فقیهی ساخته بود

    بعد از رحلت حضرت امام (ره ) با حضور در حوزه‌های علمیه و تدریس درس خارج و تالیف كتاب‌های دینی و علمی خدمات شایانی را به جهان اسلام خصوصا حوزه علمیه قم انجام داده است

    شخصیت آیت‌الله قدیری برای اهل علم مجهول نیست، چرا كه ایشان در صحنه‌های مختلف در كنار امام راحل حضور داشت.

    استاد حوزه علمیه قم اظهار كرد: طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه باید از سرمایه‌های بزرگ علمی و معنوی به خوبی الگو گرفته و از بركات بزرگان دینی به خوبی استفاده كنند

    متاسفانه امروز بسیاری از افراد فكر و اندیشه خود را اسیر زرق و برق دنیا كردند و از سرمایه‌های نفیسی كه در

    اختیار آنها وجود دارد به خوبی استفاده نمی‌كنند

     


    منبع : http://ayatolahghadiri.mihanblog.com/
     

     

    آیت الله قدیری در نگاه حجه الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل لنکرانی- استاد حوزه علمیه قم

    155 بازدید یکشنبه 25 تير 1396 بزرگان,آیت الله محمد حسن قدیری,
    لایک: نتیجــــه : 0 امتیــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 0

     

    آیت الله قدیری یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم واز شاگردان ارزنده حضرت امام( رضوان الله تعلی علیه) و برخی از اعاظم نجف بودند،این مقداری که ما از ایشان اطلاع داریم و در قسمتی از دوران تحصیل یک مقداری از مکاسب محرمه را در خدمت ایشان تلمذ کردیم، انصاف این است که یک فقیه وارسته بود وشخصیتی بود که بر فتاوای مراجع خصوصا فتاوای امام(ره) کاملا مسلط بود.در تدریس بخوبی مشهود بود که ایشان کاملا بر مباحث علمی مسلط است و نشان از این داشت که ایشان در دوران علمی خودش زحمات فراوانی را متحمل شده است

    درمسائل فقهی بسیار تبحر داشتند و عالمانه با آنها برخورد میکردند واز نظر علمی کتابهایی که ایشان نوشته اند که برخی از آنها فقهی و برخی اصولی اند و مخصوصا مباحث بیع امام راحل (ره) را که مقداری ایشان به رشته تحریر در آوردند.

    همه میدانند که کتاب البیع امام (ره) یکی از غنی ترین تحقیقات فقهی حضرت امام(ره) است و من شاید بتوانم بگویم که شاید در صفحه ای از این کتاب نباشد که امام آن ذهن قوی وفکر بلندی که در مباحث فقهی داشته ، اینها را بروز نداده باشند. این کتاب حاکی از این است که امام (ره)تسلط بسیار وسیعی  بر مباحث معاملات داشتند و حرفهای مرحوم شیخ انصاری و بسیاری از محشین مکاسب را دیده بودند و خودشان محققانه در مسائل معاملات در کتاب البیع و کتاب خیارات اظهار نظر کردند.

    یکی از کسانی که این درس ها را به رشته تحریر در آورد آیت الله قدیری  است که حاکی از یک قوت علمی است ،افراد به راحتی نمی توانند کتاب البیع امام(ره) را بفهمند ونیاز به یک ذهن قوی و استعدادبالاست که انسان بتواند این مباحث را بررسی کند.

     این نوشته هایی که ایشان از خودشان به یادگار گذاشتند حاکی از وسعت علمی و فقهی مرحوم آیت الله قدیری(رضوان الله تعالی علیه) است.

    از نظر اخلاقی فردی بسیار متواضع بود. در همان زمانی که ما در خدمت ایشان در درس شرکت میکردیم اشکالات را بخوبی گوش میدادند و با حوصله با طلاب بحث میکردندو ارتباط بین ایشان وطلاب یک ارتباط صمیمی و محکمی بود .

    در همین چند سال گذشته یک رساله ای در موضوع فقهی من نوشته بودم ومنتشر شده بود ، این رساله بدست ایشان رسیده بود  و ایشان با حوصله تمام از اول تا آخر آن را مطالعه کرده بودند و یک نامه ای برای من مرقوم فرموده بودند که حاکی از اظهار بزرگواری و تواضع ایشان است . ایشان با این که حق استادی بر من داشتند اما برای این که ما تشویق کنند و تقدیر بنمایند این نامه را برای من نوشتند واز بسیاری از مطالبی که در آن رساله نوشته شده بود  از ابعاد مختلف تقدیر  کرده بودند و نکته مهم این است که دو نکته برای ایشان قابل قبول نبود و ایشان برای من ننوشتند که شما در این دو مورد اشتباه کردید ،بلکه  نوشته بودند من این دو مورد را نفهمیدم و خواهش می کنم برای من توضیح دهید ،این تعبیر برای ما درس است  که بزرگانی که سمت استادی بر ما دارند با نهایت تواضع و طلبه پروری و توجه به طلاب و فضلای جوان برخورد کنند که حاکی از یک روح وسیع دارد.

    ایشان ارتباط بسیار خوبی با مرحوم والد ما داشتند وبه نظرات و کتب ایشان اهمیت میدادند

    خداوند همه اینها را رحمت کندو زندگی علمی و اخلاقی و معنوی  اینها را برای ما درس قرار بدهد وما بتوانیم به آنها عمل کنیم .  

     

    منبع : http://ayatolahghadiri.mihanblog.com/ 

    آیت الله قدیری از نگاه آیت الله سید علی شفیعی عضو مجلس خبرگان رهبری

    43 بازدید یکشنبه 25 تير 1396 بزرگان,آیت الله محمد حسن قدیری,
    لایک: نتیجــــه : 0 امتیــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 0

    اینجانب در سال 1339 شمسی به نجف اشرف مشرف شدم و در مدرسه آیت الله بروجردی با مرحوم آقای قدیری آشنا شدم، کم کم این آشنائی شدت و قوت پیدا کرد وبه رفاقت گرم وآشنائی جدی رسید به حدی که اگر من یک روز ایشان را نمی دیدم چه بسا دلم برای ایشان تنگ میشد. باهم هم بحث شدیم یعنی بعض مسائل را با هم مباحثه و مذاکره میکردیم، من یادم هست که در همان موقع یک شبی من و ایشان پیاده از مدرسه خودمان حرکت کردیم به طرف جامعه النجف که معروف به مدرسه کلانتر بود ، چند کیلومتر بین مدرسه آیت الله بروجردی و آنجا فاصله بود ، در راه با هم بحث صید و ذباحه را داشتیم.

    بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مرحوم آقای قدیری در دفتر استفتائات امام(ره) مشغول شدند، در سفری که به قم داشتم به دیدار ایشان رفتم،در آن جلسه مرحوم آقای قدیری یاد آوری کردند از کتابی که به ایشان قبلا هدیه داده بودم. کتاب تقریرات آقا ضیاء عراقی بود، اول این کتاب نوشته بودم این کتاب را هدیه میکنم به نور العین و عین النور آقای حاج شیخ محمد حسن قدیری. این تعبیر نور العین و عین النور هم حاکی از ارادت من به ایشان بود و هم حاکی از فضیلت و معنویت ایشان بود.

    وقتی ایشان در دفتر مقام معظم رهبری مشغول شدند و استفتائات را جواب می دادند،من هر وقت از اهواز به قم میآمدم به ایشان سری میزدم .کتابها وتالیفاتم را برای ایشان می فرستادم و ایشان هر وقت مرا میدید ابتدا اعلام وصول و تشکر میکردند.

    این را عرض کنم از کمال قداست نفسانی آقای قدیری:

    شبی در سفر حج در ساختمان مربوط به بعثه بودیم،در جلسه ای با حاج آقای ری شهری مسئله ای مطرح شد ،آقای ری شهری به من پاسخ را محول کردند ،درحال پاسخ شخصی وارد شد و پایین مجلس نشست عده ای به احترام ایشان برخاستند ولی من متوجه نشدم که چه کسی وارد شد،آقای ری شهری گفتند یک صندلی در کنار خودشان قرار بدهند وبعد آن آقا را در کنار خویش نشاندند،وقتی آمدند دیدم که آقای قدیری است. همان مسئله دوباره مطرح شد و آقای ری شهری از آقای قدیری خواستند که جواب را بگوید . مرحوم آقای قدیری این جمله را گفت که اگر میدانستم که شفیعی اینجاست نمی آمدم اینجا بنشینم چراکه با وجود ایشان دیگر جایی برای من نیست ،این البته نهایت عظمت روحی و خضوع و خشوع ایشان بود والا ما اعتراف داشتیم واقرار داشتیم والی الان که آیت الله قدیری در فضل و در تقوی و در اصول انسانی در یک مقامی بودند که ما به گرد ایشان نمی رسیدیم و در مقابل ایشان خضوع داشتیم،این بزرگواری ایشان بود که این جمله را گفت و من هم که حالا نقل میکنم به عنوان عظمت روحی ایشان نقل می کنم والا ما کجا واین حرفها کجا،

    مرحوم آقای قدیری در بحث بسیار قوی و حاضر الذهن بود،ایشان خیلی اهل بحث و استحضار ذهن وتسلط برمبانی و افکار فقهی داشت، وقتی صحبت میکرد انصافا کم نمی آورد.

    حضرت امام به ایشان علاقمند بودند در نامه ای از ایشان قدردانی وتجلیل کردند و تصریح به اجتهاد ایشان نمودند.

    خداوند متعال روح مطهر ایشان را با ارواح فقهاء اسلام بلکه با اولیاء عظام اسلام محشور فرماید من وفات ایشان را به خانواده محترمشان و به حوزه علمیه قم و حتی به خودم تسلیت می گویم و از خداوند می خواهم ما را به رضایش موفق بدارد.... و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

    منبع : http://ayatolahghadiri.mihanblog.com/ 

    آیت الله شیخ علی قدیری کفرانی

    181 بازدید چهارشنبه 23 دي 1394 اخبار,اخبار کفران,بزرگان,آیت الله شیخ علی قدیری کفرانی,
    لایک: نتیجــــه : 0 امتیــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 1

    آیت الله شیخ علی قدیری کفرانی 

    📝به مناسب 23 دی ماه سالگرد ارتحال حضرت آیة‌الله شیخ علی قدیری کفرانی (ره)📝

    🔍حضرت آیة‌الله علی قدیری کفرانی (مدرس) از علمای معروف اصفهان که سال 1290 هجری شمسی متولد و سالهای متمادی درحوزه‌های علمیه قم و نجف و اصفهان و کرمانشاه به تدریس اشتغال داشته و عمر شریف خویش را در تحصیل و تدریس و تربیت شاگردانی همچون آیة‌‌الله دکتر بهشتی گذرانیده و در اوائل نهضت جزء یاران امام خمینی(ره) محسوب می‌شدند و مسئول استفتائات آن حضرت بودند. ایشان بعد از رحلت آیة‌‌الله العظمی بروجردی(ره) به ترویج مرجعیت امام خمینی(ره) پرداختند و تا آخر عمر شریف خویش تبعیت و اطاعت از آنحضرت را واجب می‌دانستند. و پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه خدا در 12جمادی‌الاولی 1407 (هـ.ق) مصادف با 23 دی ماه 1365 (هـ.ش) دارفانی را وداع گفتند و در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه(س) در قم آرمیدند.(در حال حاضر مزار ایشان همان دفتر نیروی انتظامی در حرم حضرت معصومه می باشد. صحن عتیق). از باقیات الصالحات آن عالم ربانی فرزند بزرگوار ایشان حضرت آیت الله حاج شیخ محمدحسن قدیری ره بودند که ایشان نیز با تلاش و مجاهدت راه پدر را ادامه دادند و از یاران صدیق اسلام، انقلاب و شخص حضرت امام (ره) بودند. خالی از لطف نیست که متن نامه حضرت امام خمینی (ره) درباره آیة

    الله علی قدیری (ره) در این جا ذکر شود.

     

    🔍🔍🔍متن نامه حضرت امام خمینی (ره) درباره آیه الله علی قدیری (ره)🔍🔍🔍🔍

    بسم الله الرحمن الرحیم
    خدمت حضرات اعلام و افاضل کرام اصفهان دامت افاضاتهم و ایدهم الله تعالی مرقوم محترم آقایان که راجع بجناب مستطاب حجه الاسلام آقای قدیری دامت برکاته مرقوم شده بود واصل از حسن نیت آقایان و ابراز اشتیاق بتحصیل علم و تجلیل از عالم تشکر می‌نمایم جناب معظم‌له که سوابق ممتده در حوزه‌های علمیه داشته‌اند و بکمالات علمیه و عملیه و اخلاقیه موصوف می‌باشند درخور هر نحو تجلیل و تمجید می‌باشند و خود آقایان با اعیان مراتب تقوی و علم ایشان را می‌بینند و احتیاج بتوصیف حقیر ندارد از جناب ایشان تقاضا نمودم که تقاضای حضرات آقایان افاضل ایدهم الله تعالی را بپذیرند امید است قدردانی اهالی محترم اصفهان و خصوص افاضل و علماء اعلام از ایشان موجب رضایت ایشان و حقیر را فراهم نماید.
    والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
    روح الله الموسوی الخمینی
    23 شعبان‌المعظم سال1385قمری

    منبع

    📢📢فرهنگ و بصیرت با محوریت فرهنگ و تاریخ روستای کفران در
    کانال فرهنگی بصیرتی شهدای کفران
    https://telegram.meshohadeykafran

    طومار شیخ بهایی

    229 بازدید دوشنبه 21 اسفند 1391 اماکن تاریخی و گردشگری ,بزرگان,تصاویر,مشکلات,طبیعت کفران و بخش,
    لایک: نتیجــــه : 5 امتیــــاز توســـط 5 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 10

    kafran city

     

    یکی از کارهای شگفت شیخ بهایی طومار تقسیم آب زاینده‌رود است. وی در عهد سلطنت شاه طهماسب صفوی، سندی تهیه کرد که به <طومار شیخ بهایی> معروف است، براساس این سند سال به ۳۶۰ روز، و برنامه استفاده از آب به دو فصل مشخص تقسیم شده است. طبق طومار شیخ بهایی فصل سیلابی، که ۱۹۵ روز بود، از اول آذر هر سال آغاز و تا ۱۵خرداد سال بعد ادامه داشت و فصل جریان عادی، که ۱۶۵روز بود، از ۱۶ خرداد تا اول آذر همان سال بود.

    این چشمه جوشان و مارپیچ از زردکوه بختیاری تا مرداب گاوخونی را سیراب می‌سازد و در این راه هشتاد فرسنگی، همواره جیره بلوکات و مزارع مختلف را داده است. شیخ بهایی در پی پیدا کردن راه علاجی برای تقسیم عادلانه این آب، به تنظیم طومار تقسیم آب زاینده‌رود پرداخت و کل آن را به ۳۳ سهم و ۲۷۵ سهم جزئی‌تر تقسیم نمود و آن را با طراحی ۱۳ نهر توزیع نمود.‌استفاده و برداشت از آب زاینده‌رود در زمانی که استفاده زراعی ندارد، آزاد است؛ ولی در زمان نیاز و کم‌آبی، به صورت سهم‌بندی تقسیم می‌شود که اشتراک آن برای بلوک‌های ششگانه، به روش طومار شیخ بهایی، شامل ۳۳ سهم به شرح زیر است:‌

    ۱‌- بلوک لنجان: شش سهم؛۲ – بلوک النجان: چهار سهم؛۳ – بلوک ماربین: چهار سهم؛۴- بلوک جی: شش سهم؛۵ – بلوک کراج: سه سهم؛۶ – بلوک رودشین / برآن: ده سهم.

    در طومار دیگری که به شیخ بهایی نسبت داده می‌شود، تقسیمات جزئی دیگری نیز وجود دارد؛ اما انتساب این طومار به شیخ بهایی، شاید صحیح نباشد؛ چون تقسیم‌نامه آب زاینده‌رود به فرمان شاه‌طهماسب صفوی است که سواد آن در مالیه اصفهان موجود و مربوط به سال ۹۲۳ هجری است، بنابراین طومار اخیر را به میرفضل‌الله شهرستانی نسبت می‌دهند که گویا فقط به تایید شیخ بهایی رسید و تغییراتی جزئی در آن انجام شد.‌

    قسمتی از وصیت نامه آیت الله قدیری(ره)

    491 بازدید پنجشنبه 24 فروردين 1391 بزرگان,آیت الله محمد حسن قدیری,
    لایک: نتیجــــه : 5 امتیــــاز توســـط 5 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 20

    قسمتی از وصیت نامه آیت الله قدیری(ره) نوشته شده در سال 1360(ه.ش)


    وصیت اول من همان وصیتی است که خدا اولین و آخرین را به ان وصیت کرده است که:" ولقد وصینا الذین اتوالکتاب من قبلکم وایاکم ان اتقو الله"

    تقوی وترس از خدا زیر بنای همه موفقیتها وسعادتها است که:" ومن یتق الله یجعل له مخرجا ویرزقه من حیث لا یحتسب" تقوی زاد وتوشه سفر اخرت است که:"ان خیر الزاد التقوی"تقوی مایه نجات از عذاب آخرت است که"وان منکم الا واردها کان علی ربک حتما مقضیا ثم ننجی الذین اتقواونذر الظالمین فیها جثیا".

    وصیت دیگر من آنکه کسی که از طرف ائمه معصومین مامور هستیم به اطاعت از او حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مد ظله العالی است بر شما باد به اطاعت از این بزر گوار که حجت حجت خداست ونائب بر حق اوست و اطاعت از او اطاعت از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است که اطاعت از خداست و رد براو رد بر امام زمان (ع) و رد بر خدای تبارک وتعالی است.

    وصیت دیگر من این است که بندگان خدا بدانید تمام انچه شما دارید از خداست وعقل اقتضاء میکند که همه را در راه او صرف کنید گذشته از این خود حقتعالی در قرآن مجیدش فرموده مال وجان شما را با بهشت معامله می کند:"ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه" کرم ولطف خداوند است که آنچه را به انسان داده واز خود اوست را می گیرد ودر مقابل بهشت مرحمت می کند.

    منبع:http://ayatolahghadiri.mihanblog.com

    آیت الله محمدحسن قدیری

    250 بازدید چهارشنبه 17 اسفند 1390 بزرگان,آیت الله محمد حسن قدیری,
    لایک: نتیجــــه : 5 امتیــــاز توســـط 5 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 5

    آیت الله محمدحسن قدیری از علمای بزرگ و از شاگردان برجسته و یاران نزدیک امام خمینی

    بود. او از مدرسین حوزه علمیه قم ومسئول وعضو دفتر استفتائات امام خمینی و حضرت ایت الله

    خامنه‌ای وعضو فقهای شورای نگهبان بود. مکاتبه آیت الله قدیری با امام خمینی در مورد شطرنج

    والات موسیقی از افتخارات دوران عمر پر برکت او بود. از او تالیفاتی بجا مانده که عبارتند از:”

    البیع”الاجاره”التیمم”المباحث فی علم الاصول”رسالات عشر” الحاشیه علی العروه

    الوثقی”مناسک حج”رساله فی الوضع والاستعمال”و مقالاتی در موضوعات مختلف.

    آرامگاه میرزا نورالله کفرانی

    212 بازدید چهارشنبه 10 اسفند 1390 بزرگان,میرزا نورالله کفرانی,
    لایک: نتیجــــه : 5 امتیــــاز توســـط 5 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 5

    آرامگاه میرزا نورالله کفرانی

    میرزا نورالله در سال ۱۰۵۲ هجری قمری فوت نمود که بدن وی در مجموعه تخت فولاد اصفهان در قسمت تکیه فاضل هندی به خاک سپرده شد که دارای سنگ قبر بسیار گرانبهایی بوده است که تا قبل از آذر ماه سال ۱۳۳۳ هجری شمسی پیدا و نمودار بوده است ولی متأسفانه بر اثر بارندگی شدید آذر ماه سال ۱۳۳۳ هجری شمسی که منجر به ایجاد سیل و تخریب و ویرانی تخت پولاد شد بر اثر این سیل قبر و سنگ قبر نفیس میرزا نورالله هم مفقود شد

    فهرست منابع و مأخذ

    ۱- تذکره ی نصر آبادی نوشته ی محمد طاهر نصر آبادی
    ۲- آتشکده آذر – تهران نوشته ی لطفعلی خان آذر بیگدلی
    ۳- عالم آرای عباسی – نوشته ی اسکندر بیگ ترکمان
    ۴- روز روشن – تهران نوشته ی مولوی محمد مظفر حسین صبا
    ۵- ریاض الشعراء والله داغستانی
    ۶- صحف ابراهیم

    ۷- مجمع الفصحا جلد ۵
    ۸- تاریخ ادبیات ایران – نوشته ی ذبیح الله صفا

    ۹- گنجینه ی آثار ملی نوشته ی عباس بهشتیان
    ۱۰- تذکره القبور نوشته ی سید مصلح الدین مهدوی
    ۱۱-اصفهان زادگاه جمال وکمال نوشته نعمت الله میر عظیمی
    ۱۲- زندگانی شاه عباس اول صفوی نوشته ی نصر الله فلسفی
    ۱۳- تذکره ی شعرای اصفهان نوشته ی مصطفی هادوی (شهید اصفهانی)
    ۱۴- فرهنگ آبادیها و مکان ها ی مذهبی کشور نوشته ی دکتر محمد حسین پاپلی یزدی

    ۱۵- سایت:kafran.ir

    مختصات جغرافیایی کفران برگرفته از فرهنگ آبادی ها
    ومکانهای مذهبی کشور
    ارتفاع
    عرض جغرافیی طول جغرافیایی از سطح دریا
    دقیقه درجه دقیقه درجه

    ۲۵

    ۳۲
    ۲۸
    ۵۲
    ۱۴۸۸(متر)

    کفران بر وزن درمان و به معنای سرزمینی گودو پایینتر از نواحی اطراف است .

    با تشکر
    ۱- کتابخانه باغ طوبی مجموعه فرهنکی وتاریخی تخت پولاد اصفهان
    ۲- کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان
    ۳- کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان
    ۴- اساتید محترم زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان که مرادر تهیه این اثر یاری نمودند
    ……….

    شعری از میرزا نورالله خطاب به حاکم دستگاه شاه صفوی

    247 بازدید چهارشنبه 10 اسفند 1390 بزرگان,میرزا نورالله کفرانی,
    لایک: نتیجــــه : 5 امتیــــاز توســـط 5 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 5

    شعری از میرزا نورالله (این شعر خلاصه شده است و بعضی ابیات حذف شده) احتمالاً این شعر خطاب به حاکم دستگاه شاه صفوی سروده است.

    ای بت هرزه گرد هر جایی
    وی بر آورده سر به رسوایی
    هرزه گردی و باده پیمایی
    عاقبت می کشد به رسوایی
    بس که گفتم زبان من فرسود
    چه کنم پند من ندارد سود
    گر چه در پاکی تو نیست شکی
    این نمی داند از هزار یکی
    شب اگر با مسیح در فلکی
    مورد تهمتی اگر ملکی
    لب بدگو نمی توان بستن
    وز بد او نمی توان رستن
    کی گمان داشتم که آخر کار
    ننگ و … را نهی بکنار
    همه جارو شوی و بادگسار
    ساده رویی ترا بباده چکار
    یار هرکس مشو زبی مغزی
    کج منه پا و گرنه می لغزی

    من بیچاره از وسواس
    که تو خود را چرا نداری پاس
    حسن خود را از کس نگیر قیاس
    گفتمت قدر خویشتن بشناس
    که اگر با فرشته مقرونی
    صرفه او می برد تو مغبونی
    آنکه پیشمت نشسته شام و سحد
    که منم پاکباز و پاک نظر
    نکنی عشق پاک او باور
    که هوس پیشه است و افسونگر
    این همه سعی نیست بی غرضی
    هست البته در دلش مرضی
    آنکه گوید که در تو مفتونم
    در تماشای صنع بیچونم
    من درین شیوه از وی افزونم
    اگر این راست نیست ملعونم
    در خواهش بر وی او واکن
    قدرت ایزدی تماشا کن
    این هوس پیشگان کام طلب
    همه دو شاب دل تو شکر لب
    با گروهی چنین ببرم طرب
    می کشی جام باده شب همه شب
    همه آلوده اند و تو بی باک
    چون توان کرد حفظ دامن پاک
    گر ضیا خاطر ترا آزرد
    این درشتی و نرمی از حد برد
    بیش از غم نمی تواند خورد
    رفت ویوسف به دست گرگ سپرد
    آنچه کردی اگر هنوز کمست
    هر چه خواهی بکن مرا چه غمست
    این شعر احتمالاً در نصیحت و هدایت حاکم اصفهان سروده است

    مثنوی قضا و قدر میرزا نورالله کفرانی

    291 بازدید چهارشنبه 10 اسفند 1390 بزرگان,میرزا نورالله کفرانی,
    لایک: نتیجــــه : 5 امتیــــاز توســـط 5 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 5

    مثنوی قضا و قدر
    میرزا نورالله در اوقات جوانی به
    دختر بادیه نشینی دل می بندد و پس از چندین با ر خواستگاری رضایت پدر و مادر دختر را جلب می کند و پس از ازدواج به طرف مرو حرکت می کند که در بین راه به علت خستگی و برای استراحت کنار چشمه ای توقف می کنند که بر اثر سهل انگاری ضیا و تقدیر زمانه ماری سمی همسر وی را نیش می زند و ضیا جان دادن همسر خود را می بیند و چاره ای جز حسرت ندارد. پس از مرگ همسر شعری ار در داغ او می سراید که هب نام قضا و قدر در ۲۶۰ بیت سروده شده است که قسمت هایی از این شعر در ادامه ی این قسمت آمده است. متن کامل شعر در کتابخانه ی موزه ی انگلستان به شماره ی OR. 4772 موجود می باشد. دیگر آثار سید ضیا در کتابهای مختلفی آمده که اسامی برخی از این کتابها در پایان همین جزوه آمده است.

    شعر در ادامه

    شعر میرزا نورالله کفرانی برای مرحوم میرزا سعید مستوفی الممالک

    324 بازدید چهارشنبه 10 اسفند 1390 بزرگان,میرزا نورالله کفرانی,
    لایک: نتیجــــه : 5 امتیــــاز توســـط 5 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 5
    میرزا نورالله این شعر را جهت مرحوم میرزا سعید مستوفی الممالک سروده است.


    صبا به خدمت مستوفی الممالک دهر

    اگر رسی زمنش هیچ درد سر مرسان

    ور او کند گله از من به نکهت گل

    که هرچه بشنوی از وی مرا خبر مرسان

    مگو چرا از تو نفعی نمی رسد ضیا

    که من گذشته ام از نفع گو ضرر مرسان

    همین بس است که گویی ز خیر و شر با او

    مرا به خیرتو امید نیست شر مرسان

    شعر میرزا نورالله کفرانی خطاب به حاکمان عباسی

    246 بازدید چهارشنبه 10 اسفند 1390 بزرگان,میرزا نورالله کفرانی,
    لایک: نتیجــــه : 5 امتیــــاز توســـط 5 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 5

     

    داورا ایران مدارا قبله گاها صاحبا
    ای غبار آستانت سرمه ی چشم ترم
    کار من از دست رفت و غافلی از کار من
    از ضرورت چند حرفی بر زبان می آورم
    نخل طورم لیک خشک از قحط سال مردمی
    طوبی باغ بهشتم لیک بی بارو برم


    مکنتی می خواستم در خورد همت ای دریغ
    رستم بی گرز و تیغم جبرئیل بی پرم
    نه فلک بر در گهت دارند هریک خدمتی
    من که اینجا هرزه گردم از کدامین کمترم
    لطف کردی منصبی دادی و ممنونم ولی
    دم به دم در کار بی گار خود حیران ترم
    نفع نه، مرسوم نه، عزت نه و استقلال نه
    مجملاً شرمنه ی کلک و دوات و دفتر

    از پریشانی غلام و نوکر از من شد نفود
    نیست کس کز قطره آبی گلو سازد ترم
    بس که وجه جیره و مرسوم بر من جمع شد
    چون شتر در زیر بار ساربان و مهترم
    چون ندارم هیچ چیز از چاپلوسی چاره نیست
    ساربانم را غلامم، مهترم را کمترم
    بیش از مپسند بی سامان و سرگردان مرا
    رخصتی گر هرزه کارم شفقتی گر نو کرم
    خط آزادی اگر نیم در بندگی
    سر خط مرسوم اگر بهر غلامی در خورم
    قصه کوته طاقت محنت ندارم بیش از این
    رخصتم ده گر نخواهد داد چیز دیگر

    منبع:kafran.ir

    میرزا نورالله کفرانی

    248 بازدید چهارشنبه 10 اسفند 1390 بزرگان,میرزا نورالله کفرانی,
    لایک: نتیجــــه : 5 امتیــــاز توســـط 5 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 5

    میرزا نورالله جوانی با استعداد و به جمیل کمالات آراسته بود.

     وی با دینداری و نبوغ خود علاوه بر کار در دفتر شاهی سعی می کرد با شعر گفتن در مدح و توصیه حاکمان را از لغزش و خطا با خبر کند.

    وی در علوم متداوله از دیگر عالمان سبقت می گرفت و در زمان شاه عباس به تحریر جلد توجیه مشغول بود.
    میرزا نورالله با نام های ضیا و سید ضیا هم نامیده می شده است.
    میرزا نورالله قطعه ای خطاب به خلیفه سلطان سروده است که از متن این قطعه معلوم میشود که در دربار شاه به کارهای دفتری مشغول بوده است.
    از مفهوم این قطعه هم شغل دفتری او در دربار دریافت می شود و هم اینکه مدتی از نرسیدن مرسوم و مبالغ ماهانه یا سالانه خود در رنج بوده است.

    شما می توانید شعر زیبای او را در پست های بعدی ببینید !

    مقاله ای از آیة الله قدیری(ره)

    512 بازدید شنبه 29 بهمن 1390 بزرگان,آیت الله محمد حسن قدیری,
    لایک: نتیجــــه : 4 امتیــــاز توســـط 4 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 15

    مقاله ای از آیة الله قدیری(ره)

    لباس خونی شهید سند افتخار اوست كه باید با آن محشور شود

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

     واژه ای محترم تر و والاتر از واژه شهید نیست . و آرزوئی برای اولیاء خدا ار آرزوی شهادت مقدم نیست . كسی كه خود را از خدا و مسئول نزد خدا و زندگیش را برای خدا و تمام حركاتش را در محضر خدا و بازگشتش را بسوی خدا میداند، طبیعی است كه همواره آرزوی كشته شدن در راه خدا دل و جان و روح و روانش را در انتظار رسیدن به رضوان خدا نگهدارد.اینستكه در هر حال كه خود را در مظان استجابت دعا می بیند دست نیاز به درگاه بی نیاز او برمیدارد و كشته شدن در راه خدا را توفیق میداند و دعا می كند كه : ("وقتلاً فی سبیلك فوفٌق لنا " توفیق كشته شدن در راه خدا را به ما عطا كن ).

    اینست كه آنگاه كه رسیدن به فوز شهادت را نزدیك می بیند خوشحالی میكند ، و در رسیدن به آن از رفقای خود سبقت می گیرد، چنانچه اصحاب حضرت سید الشهداء ابا عبدالله الحسین علیه السلام چنین بودند. و چنانكه خود آن بزرگوار با شدت مصائبی كه بر او وارد شده بود هرآن صورت مباركش شكفته تر و انس او با خدا بیشتر میشد و چنانكه در شهدای كربلاهای ایران این حال بخوبی دیده میشود و بوضوح معلوم است كه اقتدای به امام خود كرده اند و در همان راه، كه او و اصحاب با وفای او سیر نمودند قدم گذاشته و با عشق نیل به شهادت راه میپویند و زبان حال و مقالشان اینست كه:

    مرگ اگر مرد است گو نزد من آی               تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ

    من از او جانی ستانم جاودان                   او زمن دلقی ستاند رنگ رنگ


    ادامه مقاله را در ادامه مطلب بخوانید


    تبلیغات
    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
    ورود به سایت
    عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
    ارتباط با مدیر
    آمارگیر
      آمار مطالب
      کل مطالب : 83
      کل نظرات : 32
      آمار کاربران
      افراد آنلاين : 1
      تعداد اعضا : 14
      آمار بازديد
      بازديد امروز : 184
      بازديد ديروز : 101
      بازديد کننده امروز : 11
      بازديد کننده ديروز : 29
      گوگل امروز : 0
      گوگل ديروز: 2
      بازديد هفته : 285
      بازديد ماه : 3,992
      بازديد سال : 14,766
      بازديد کلي : 80,379
      اطلاعات شما
      آي پي : 54.198.52.82
      مرورگر :
      سيستم عامل :
    مطالب جدید
    • کلیک رنجه فرمودید در سایت کفران سی‌تی
    • عطر خدا دوباره در کفران احساس شد !
    • اسلام خیابانی شرف دارد به اسلام حجره های مدارس علمیه
    • زندگی می‌گذرد
    • از شب‌نشینی به کوچه‌نشینی رسیدیم
    • نماز جمعه کفران پس از یکسال و اندی
    • آیت الله قدیری از نگاه دوستان و شاگردان
    • دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم در مورد آیت الله قدیری
    • آیت الله قدیری در نگاه حجه الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل لنکرانی- استاد حوزه علمیه قم
    • آیت الله قدیری از نگاه آیت الله سید علی شفیعی عضو مجلس خبرگان رهبری
    مطالب پربازدید
    • بارش تگر در کفران+عکس
    • سفرنامه یکی از هم رزم های شهیدان کفران
    • مراسم سینه زنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کفران+فیلم+video
    • راه های ارتباطی با کفران
    • نقشه راه ها
    • بفرما یک جرعه اعتکاف
    • مقاله ای از آیة الله قدیری(ره)
    • دهستان رودشت شرقی
    • قسمتی از وصیت نامه آیت الله قدیری(ره)
    • شجره نامه و باز سازی چهل دختران
    • تشیع شهدای گمنام در کفران
    • با شهدا
    • به وبسايت ما خوش امديد
    • پیشینه ای از تعذیه خوانی در کفران
    • 40 دختر
    • مراسم عزاداری حضرت امام جعفر صادق (ع)  91/6/22
    • افتتاح دومین خانه عالم در کفران با حضور امام جمعه روستای کفران
    • تصاویری از عاشورای حسینی در روستای کفران
    • شعر میرزا نورالله کفرانی برای مرحوم میرزا سعید مستوفی الممالک
    • پل تاریخی ورزنه
    مطالب تصادفی
    • اوضاع اقليمي ( آب و هوا )
    • فرازي از وصيت نامه شهيد ذبيح الله طاهري (1)
    • تالاب گاوخوني
    • طومار شیخ بهایی
    • فرازي از وصيت نامه شهيد علي خواجه اي (1)
    • کلیک رنجه فرمودید در سایت کفران سی‌تی
    • تشیع شهدای گمنام در کفران
    • بارش تگر در کفران+عکس
    • تصاویری از عاشورای حسینی در روستای کفران
    • آیت الله شیخ علی قدیری کفرانی